On syksy ja koulu alkoi taas.
Koko kesä meni hetkessä odotellen, koska se oikein alkaa. Enkä oikein
huomannut missä vaiheessa syksy hiipi kesän tilalle. Nyt on ihanat
aurinkoiset päivät mutta ilmassa on silti syksyn vilpo jo. Kesä meni aika haipakkaa
töiden merkeissä lyhyitä lomahetkiä lukuunottamatta. Ja niin äkkiä, että
huomaan hämmästyksekseni viimeisen postauksen olevan heinäkuulta ja nyt
on melkein syyskuu. Ekalla
kouluviikolla oli ihanan lämmintä, jopa hiostavaa ja tulipa käytyä kerran uimassakin.
Siis emaloinnin ohessa. Emalointi oli superkivaa ja viikko todella lyhyt
aika oppia emaloinnin saloja. Kuvia muistin silti ottaa eri työvaiheista runsaasti. Joten pitkä postaus tiedossa, ota kuppi kahvia ja rentoudu. Asuntolahuoneestani avautuu ihanan inspiroiva peltonäkymä. Viime keväänä asuin toisella puolella ja ikkunastani näkyi asuntolan parkkipaikka, ei lainkaan niin inspiroiva näkymä kuin tämä allaoleva vai mitä?
Emalointia lienee monenlaista, ainakin lasia voi emaloida ja
emaliastiat ja -kattilat muistaa jokainen. Tällä kurssilla emaloimme
kuitenkin metallia ja kupari on kaikista paras pohjametalli. Tai kulta
ja hopea ovat ilmeisesti ominaisuuksiltaan vielä parempia mutta niiden
hinta on paljon kalliimpi. Itse rakastan kuparia, joten se sopi minulle
erinomaisesti pohjamateriaaliksi. Kuparin ostimme opettajalta 10x10 cm
paloina, joista sai sitten tehdä sellaisia paloja kuin haluaa. Ihan
ensin pohja sahataan ja viilataan muotoonsa. Sitten porataan reiät
tarvittaviin kohtiin. Itse inhoan yli kaiken tasaisia lättyjä, joten
kopautin pallopäävasaralla kuparilätkiini hiukan muotoa puupölkkyä
vasten. Siis ihan pieni kopautus keskelle palaa sai ihmeitä aikaan,
minulle pitää olla kuperaa ja koveraa, eikä tasaista lättyä. Mutta se on
makuasia, jos sen haluaa tehdä, se tehdään tässä vaiheessa. Se on
myöhäistä, kun emalipinta on poltettu, silloin ainoastaan rikkoo
emalipinnan.
Käsitellyt ja puhdistetut kuparilätkät odottamassa pohjaemalointia. |
Emalointiväri ripoteltuna. |
Emalointiuuni. |
Kauniisti kuultavat transparentit työt jäähtymässä. |
Ylärivi vasemmalta: raape ja maalaus. Alarivi vasemmalta: soluemalointi ja sabluuna. |
Sabluunatekniikassa piti
tehdä sabluuna jostain paksusta paperista, pestyn ja Sinolissa
puhdistetun pohjan päälle siveltiin laventeliöljyä, jotta sabluuna
tarttuu siihen hyvin. Asetettiin sabluuna pohjan päälle ja ripoteltiin
emalijauhe. Varovasti poistettiin sabluuna ja poltettiin korupohja
uunissa. Ei ihan niin helppoa kuin äkkiseltään kuulostaa. Mutta
pääsääntöisesti tällä tekniikalla saa tehtyä tarkkoja kuvioita. Maalaustekniikassa
emalijauheeseen sekoitettiin pieni määrä tislattua vettä ja
sekoitettiin väritahna, jolla maalattiin siveltimellä pohjaemaloinnnin
päälle. Tässä ei tarvita laventeliöljyä, koska maalissa on vettä, joka
pysyy pohjan päällä. En jaksanut tehdä riittävästi maalia ja mielestäni
se oli jotenkin suttuista. Sillä saa pehmeitä, utuisia kuvioita. Ei
ollut minun juttuni. Soluemaloinnissa tehdään kuparilangasta, 0.6
mm vahvuisesta, erilaisia kuvioita, jotka asetetaan pohjaemaloinnin
yhteydessä emalointijauheen päälle ja toivotaan, siis tarkoitus on, että kuparilanka
tarttuu sulaan lasiin kiinni. Ehkä onnistuu paremmin tasaiselle palalle,
haastavampaa kuperalle pinnalle. Sitten kuparilangan muodostamat
kuviot, solut täytetään tuolla äsken mainitulla maalilla siveltimen
avulla. Tämäkään ei ollut minun juttuni, koska en jaksanut tehdä maalia
riittävästi. Toki kuparilangan voi jättää silleenkin, ilman mitään ja
ihan hienolta sekin näyttää.
Harjoitelmana
tekemäni musta-valkoinen raapetekniikalla tehty riipus näytti niin
hienolta, että siitä sain idean korusetin tekemiseen, joka oli kurssin lopputehtävänä. Yllä korusetin osat ensin pohjaemaloituina ja valmiina raapetekniikalla kuvioituina. Tästä vaiheesta on vielä matkaa valmiiksi koruiksi, enkä vielä varmasti tiennyt, miten kasaan korut valmiiksi. Yllä tekemäni musta-valkoinen setti, joka koostuu kaulakorusta ja korviksista. Ensin tekemäni piirrossuunnitelma, jossa näkyy tapani piirrellä paljon kuvia sikin sokin paperille. Vieressä valmis korusetti mallinuken päällä. Päädyin tekemään klassisen musta-valkoisen setin raapetekniikalla leikitellen mustalla ja valkoisella. Hauskaa elävyyttä ja muotoa koruun tuli, kun hoksasin kääntää alimmaisista valkoisista osista koverat puolet ylöspäin ennen pohjaemalointia. Se on kiva vastakohta kuperille mustille yläosille. En tosin tiedä näkyykö se kuvasta mutta luonnossa näkyy selkeä ero, voin vakuuttaa. Koska setti on tehty kuparipohjille, kasasin sen kuparilangasta tehdyillä 8-lenkeillä pelkkien välirenkaiden sijaan, tein myös korviskoukut itse kuparilangasta, jotta sain ne malliltaan sopiviksi. Valmiit korviskoukut näyttivät näissä hölmöiltä. Noihin 8-lenkkeihin päädyin kahdestä syystä: ensinnäkin pelkkien välirenkaiden olisi pitänyt olla kauhean suuret tai soikeat reikien sijainnin vuoksi. Vaihtoehtona olisi ollut laittaa useammat välirenkaat mutta silloin palojen välinen etäisyys olisi mielestäni tullut liian suureksi. Ja toiseksi minä vain yksinkertaisesti pidän 8-lenkeistä. Kaulakoruun laitoin mielestäni tyyliin sopivasti mustan nahkanauhan, jonka päihin tein kuparilangasta spiraalit ja S-lukon paksusta kuparilangasta. Nahkanauhan laitoin kaksinkertaisena, koska en löytänyt paksumpaa nahkanauhaa. Mielestäni lopputulos on parempi kuin paksummalla nahkanauhalla. Itse pidän kovasti valmiista korusetistä, joka tulikin omaan käyttööni. Nimeä sille en ole vielä keksinyt.
Korusetti lähikuvassa. |
Yllä tekemäni pieni sarja raapetekniikalla kuvioituja riipuksia. Päädyin yhdistämään värejä, joissa on riittävä kontrasti tummuuden ja vaaleuden välillä, jotta kuvio näkyy. Valkoinen ja norsunluu olivat hyviä värejä mutta myös laventeli näytti kivalta koboltin sinisen kanssa. Olisi ollut kiva kokeilla myös punaisia värejä, jotka ovat yhtä vaikeita myös emaleissa kuin lamppuhelmissä ja sulatuslaseissa. Punainen väri palaa helposti, joten sitä ei kannata käyttää pohjana, vaan ihan päällimmäisenä värinä, jolloin se käy uunissa vain kerran. Siis tekemäni riipukset ovat vain kahdesti poltettuja, ensin pohja ja sitten kuvio mutta kyllä värejä voi polttaa useammankin kerran. Jos tekee kuviota useilla väreillä, jokainen väri poltetaan periaatteessa erikseen. Paitsi minä, joka laiskana tyttönä tein sabluunatekniikkakokeiluni yhdellä kertaa, siis kaikki värit siinä ovat kerralla tehtyjä, mikä asettaa tietysti haasteita sabluunan käytössä. Itse en laittanut sabluunaa pintaan kiinni, vaan pidin sitä hiukan koholla, jolloin voi laittaa useita värejä yhdellä kertaa. Tosin tarkkuus saattaa kärsiä mutta pidän yllätyksistä.
Transparentit värit olivat ihania. Ne ovat vaikeampia, joten emme saaneet käyttää niitä neljässä tekniikkaharjoituksessa lainkaan. Päädyin käyttämään sabluunakuviointia ja kuvioväreinä kokeilin opaakkeja värejä: valkoista, norsunluuta hiukan keltaisempaa okraa ja vaaleaa lilaa, joka taisi olla nimeltään laventeli tai jotain. Kuvassa olevat alimmat riipukset ovat yksivärisiä, kuten alla olevat korviksetkin. Halusin jättää osaan pelkän ihanan läpikuultavan väripinnan ilman kuvioita, koska värit olivat niin kauniita. Kuparinpaloja leikatessani innostuin muotoilemaan kuparia vähän toisellakin tavalla, kääntäen kuparin reunan muodostamaan ripustimen, jolloin vältyin poraamiselta. Se oli mielestäni kiva oivallus, jota varmasti työstän jatkossa vielä lisää. Nyt palat olivat niin vähissä, kuten aikakin, etten millään ehtinyt toteuttaa kaikkia kivoja ideoitani.
Riipusten lisäksi tein myös muutamia korviksia, joita tuli paloistani kuusi paria, kaikki eri värisiä transparentteja. Yllä olevassa kuvassa näkyvät korvispohjat aseteltuina parittain, ne ovat vielä kasaamista vailla mutta todennäköisesti kasaan ne kuparikoukkuihin. Vaikka toisaalta voisi yhdistää myös muun väristä metallia. Transparenttien värien pinta oli eri väreissä jostain syystä erilainen, kuvassa alinna vasemmalla näkyvä teräksensininen jäi mataksi pinnaltaan, kun muista tuli kiiltävä. Loppukäsittelystä vielä sen verran, että valmiiden jäähtyneiden töiden taustat pestiin aina hanan alla, koska taustalle paloi uunissa karstaa. Sitten työ upotetaan vielä vähintään 10 minuutiksi etikka-suolaliuokseen, jossa kupari puhdistuu kunnolla. Sen jälkeen työ huuhdotaan, kuivataan ja sen reunat viilataan kiiltäviksi. Sen jälkeen taustaa voi vielä hioa teräsvillalla kiiltäväksi. Tausta lakataan kirkkaalla metallilakalla tai kynsilakalla, ettei iho viherry korua käytettäessä. Muistattehan ihanien kuparisormusten tekemät vihreät renkaat sormissa? Minä ainakin muistan, olen aina rakastanut kuparisormuksia ja nuorempana pitänytkin niitä tosi paljon. Ehkä sormuksessa lakkaus ei kestä, koska se hankautuu jatkuvasti sormea vasten mutta luulisin, että riipuksessa tai korviksissa lakkaus kestää, koska jatkuvaa hankausta näissä ei tule. En tiedä, omakohtaista kokemusta ei näistä vielä ole mutta kohtahan tuota sitten on, kun otan korusettini käyttöön. Tällä hetkellä se on vielä koululla mallinukella.
5 kommenttia:
Oi että on ihania, varsinkin nuo puna/oranssisävyiset alhaalla ja tietenkin spiraalikoristeiset. Tekisipä itsekin mieli kokeilla tuota.
Hieno tietopläjäys ja tosi kauniita tuloksia!
Mielenkiintoinen postaus! Tätä vielä joskus kokeilen :)
Kiitos Ihanat Naiset!
Kannattaa kokeiila emalointia, suosittelen lämpimästi. Mutta varokaa, se on äärimmäisen koukuttavaa!
Kauneimpia näkemiäni kupariemalitöitä.Miten te puhdistitte taustapuolen,mekaanisestiko,suojasitteko sitä mitenkään.Opiskelet näköjään mukavia asioita.
Lähetä kommentti